15 december 2010

Frangelico hazelnootlikeur

Ik heb deze likeur onlangs gekocht omdat ik de "Frangelico Tiramisu" uit het boek Keuken van Nigella Lawson graag een keer wil maken.

Frangelico is een Italiaanse hazelnootlikeur. De receptuur is afkomstig van een middeleeuwse kluizenaar genaamd: Fra. Angelico.  Frangelico is verpakt in een fles die verwijst naar de geschiedenis van deze likeur. De fles is gevormd naar een monnik in traditioneel habijt. Om het middel van de bruinglazen pij is met de hand een blank gevlochten koord geknoopt. Daaronder vertelt een perkamenten etiket met middeleeuws sierschrift in Italiaanse bewoordingen de legende van de middeleeuwse monnik.

De tiramisu laat nog even op zich wachten, maar ik heb de likeur al wel geproefd. Het smaakt erg lekker door koffie en warme chocolademelk. Echt heerlijk als het buiten zo koud is! Ook puur vind ik het erg lekker, terwijl ik op zich meer van de wijn dan van de likeurtjes ben. Ik vind Frangelico minder heftig als bijvoorbeeld Ameretto, wat milder en minder zoet van smaak. Echt een aanrader wat mij betreft!



Warme chocolademelk met Frangelico
  • 2 delen Frangelico
  • 5 delen chocolademelk
  • slagroom
  • gehakte hazelnootjes

Bereiden:

Warm de chocolademelk op zoals je gewend bent en voeg de Frangelico vervolgens toe.
Eindig met een dot slagroom met daar bovenop wat gehakte hazelnootjes.


Frangelico koffie
  • koffie
  • Frangelico
  • slagroom
  • gehakte hazelnootjes

Bereiden:

Maak de koffie zoals je gewend bent en voeg daarna een royale scheut Frangelico naar smaak toe.
Eindig met een dot slagroom met daar bovenop wat gehakte hazelnootjes.

Deze likeur kan ook naast een kopje koffie geserveerd worden na een lekker etentje.

Bron:
Website Frangelico

Geen opmerkingen:

Een reactie posten